East Coast & Outback

6 januari 2010 - Perth, Australië

26 november was het dan zover, na een avondje bier drinken met Maarten en Marleen was er geen Sydney meer, geen luxe appartement maar een campervan samen met een stinkende Richard. Dat beloofd veel goeds.... Het begon als gesmeerd toen we voor onze campervan vooraf even 3000 dollar konden aftikken en zowel de creditcard van Richard als van mij werd geweigerd... Een pinautomaat een kilometer verderop kon gelukkig door met 4 verschillende passen te pinnen het uiteindelijke bedrag uitspugen en zo begon na 2 uur vertraging onze reis vanuit Sydney langs de oostkust richting het noorden.

Onze eerste bestemming langs de oostkust was Surfers Paradise. De naam zegt het eigenlijk al, een typisch vakantieoord met alleen maar toeristen die niets anders doen dan aan het strand liggen en 's avonds genieten van een ijskoud biertje. In Surfers Paradise ontmoetten Richard en ik een aantal vrienden uit Noorwegen, US en Engeland. Samen met deze groep zijn er heel wat schoolies, kebab, winkelwagentjes, slechte moppen en andere gare avonturen beleefd!

Na 4 nachten in Surfers Paradise hadden we het eigenlijk wel gezien en gingen we samen met verstekeling Trond (onze noorweegse buddy) weer terug naar Byron Bay. Byron Bay is een klein, gezellig en ontzettend chill stadje op de grens van New South Wales en Queensland. Hier hebben we na een dag ook nog Maarten en Marleen ontmoet die ondanks dat ze 4 dagen later vertrokken met reizen ons toch nog tegenkwamen. 's Avonds werd er elke keer een gezellig BBQ georganiseerd en het nachtleven bestond uit dansen op de tafels in de bar 'Cheeky Monkeys'. Met zijn 3en slapen in de campervan ging prima. Richard en ik in het volwassenen bedje en Trond (1.85 m lang) in feutus houding in het kinderbedje bovenin (1.60 m lang...). Na eigen zeggen vond Trond dit geen probleem...

Na 3 nachten Byron Bay werden we sochtend wakker gemaakt door de camping eigenaar die ons even na tienen vertelden dat we moesten vertrekken. We parkeerden de camper net buiten het park onder een boom in de schaduw om nog even verder te slapen. Vervolgens reden we naar Nimbin, een hippie stadje 2 uur rijden vanaf Byron Bay. Sinds een aantal jaar wordt in dit stadje net zoals in Nederland de handel en het bezit van soft drugs gedoogd. Nimbin ziet er dan ook uit alsof je in Jamaica verblijft... Voor ons Nederlanders was dit niet echt heel boeiend en vervolgens reden we met onze camper-speed-van door naa Brisbane.

Brisbane is een miljoenenstad in het noord-oosten van Australie en tevens de hoofdstad van de staat Queensland. In Brisbane verbleven we bij vrienden (Libby en John) die we hadden leren kennen in Fiji. En niet zomaar vrienden, deze vrienden waren getrouwd en al redelijk opweg naar hun 50e verjaardag.... In eerste instantie dachten Richard, Trond en ik daar 1 nachtje te blijven en daarna weer verder te gaan, we wisten immers niet of deze mensen thuis net zo gezellig waren als op Fiji....

Feitjes: meteen na aankomst stonden de koude Coronoa's voor ons klaar (een kleine 40-tal..) Een gigantische barbie werd opgestart met genoeg vlees voor een heel weeshuis.. Toen uiteindelijk na lang borrelen al het bier en witte wijn op was kwam Libby op het idee om Gin en Tonic te mixen.. vervolgens werd hier ook nog wodka en vitaminen pillen aan toegevoegd... Vroeg in de ochtend probeerde Libby nog door een glazen deur in haar eigen huis te lopen en lag John onderuit gezakt in de bank alleen maar scheten te laten... Tot op heden zijn we er nog niet achter of dit typisch gedrag is van Queeslanders, of dat Richard, Trond en ik hier nog enige invloed op hadden...

De volgende dag heeft Libby ons door Brisbane rondgeleid en na afloop heeft ze ons ook nog een aantal kroegen laten zien. Toevallig op dat moment kwam John ook aangelopen om met ons mee te doen. Die avond gingen we met John en Libby mee naar vrienden van hen voor alweer een barbeque, heerlijk!

De derde dag in Brisbane gingen Richard, Trond en ik naar een muziekfestival, samen met nog 20.000 anderen. DJ's als Fedde Le Grand speelden op dat festival en het was een geweldige dag! Ook goed aan ons verblijf in Brisbane was dat we bij Libby en John in normale bedden konden slapen en al onze vuile was konden doen! De volgende dag gingen we weer verder, opweg naar Hervey Bay.

In Hervey Bay aangekomen boekten we een tour naar Fraser Island. Op dit eiland hebben we deelgenomen aan een tweedaagse tour op en rondom het eiland. Geweldige stranden, meren en uitzichten hebben we daar beleefd, evenals een gezellige avond rondom de enige kroeg op het eiland. Ook nog een 2,5 meter langer haai zien zwemmen in zee, evenals sting-rays en jelly fish.. toch maar niet in zee gezwommen dus...

Van Hervey Bay gingen we na een geweldig avontuur op Fraser Island gehad te hebben verder naar Airlie Beach. Airlie beach is de main tourist attraction vanwaar er tochten naar de Whitsunday Islands vertrekken. Aangezien wij niet zo heel veel tijd hadden wilden we geen 2 of 3-daagse tour doen. Er zat dus niets anders op om met een 900pk sterke raft-boot met net onder de 100 km per uur naar de eilanden toe te racen, daar te snorkelen en een heerlijke lunch te genieten, om vervolgens weer terug naar het vaste land te keren waar uiteraard nog een biertje werd gedronken om een nieuw avontuur te beklinken! Ook in Airlie beach kwamen we marleen en sluis weer tegen, wat is de wereld toch klein!

Onze laatste bestemming aan de oostkust was Cairns. Helaas was het het regenseizoen toen we in het tropische Cairns aankwamen dus we konden elke dag genieten van een fikse regenbui, ongeveer elke 2 uur :-( Maar gelukkig regende het niet op zee. Tijdens een dagtour op een catamaran zeilboot hadden we fantastisch weer en hebben Richard en ik onze eerste echte duik gemaakt tot ongeveer 6 meter diep. Gigantisch veel vissen en een fantastisch mooi Great Barrier Reef maakten het een onvergetelijke dag! Trond was die ochtend terug gevlogen naar Sydney, dus we zouden hem later weer ontmoeten.

18 december was het tijd om de oost kust te verlaten. Vergezeld van een extra 40 liter water en een extra 20 liter benzine vertrokken Richard en ik richting de outback, de woestijn van Australie. Ons doel was om in 2 dagen 2600 km te reizen en uiteindelijk in Alice Springs uit te komen. De eerste dag begon al goed met veel wegwerkzaamheden waardoor we flink opgehouden werden. Toen ik onze verloren tijd probeerde goed te maken werden we helaas aangehouden door oom agent die kwam vertellen dat je geen 130 maar 100km/u mag rijden op de wegen in Queensland. Zo aardig als deze man was gaf hij ons een waarschuwing en een kerstcadeautje, wat inhield dat deze gelukkige touristen geen boete kregen.. 's Avonds toen ze zon onderging konden we net optijd stoppen voor 2 kangaroos en hebben 2 stieren ons nog de schrik van ons leven bezorgd. Heelhuids kwamen we aan in Mt. Isa, onze stop vanwaar we de volgende dag verder gingen naar Alice Springs.

De rit van Mt. Isa naar Alice Springs ging heel snel. Met een gemiddelde van 130 km/u (toegestaan in Northern Territory) waren we na 10 uur op onze bestemming. Heerlijk weertje, 39 graden in de schaduw, perfect weer om in een bar met arconditioning te vertoefen! Vanuit Alice Springs hebben we Ayers Rock bezocht (een grote monoliet in het landschap) en hebben we het Royal Flying Doctors Museum bezocht. De 23e van december vlogen we uiteindelijk weer terug naar Sydney.

In Sydney hebben Richard en ik samen met onze ouders kerst en oud&nieuw gevierd. Kerst diner in het Hilton en oud en nieuw in de opera bar, vlakbij het opera house met mooi uitzicht op het vuurwerk dat werd afgestoken vanaf de harbour bridge. Waarschijnlijk hebben jullie dit vuurwerk wel op het NOS journaal gezien. Op 1 januari zijn Richard en ik samen met een Noorse, russiche, duitse, deense en nederlandse vriend naar een nieuwjaarsfeest gegaan, waar we tevens onze laatste dag in Sydney vierden.

2 januari, vroeg in de ochtend vlogen Richard en ik naar Adelaide. Vanuit daar vliegen we 5 jan naar Perth, 8 jan. naar Darwin waar we tevens Trond weer zien en de 11e vliegen we samen met hem naar Bali om een weekje goedkoop vakantie te vieren. De 19e tot de 23e zijn we in Melbourne voor de Australian open en de 25e vliegen we naar Kuala Lumpur om vervolgens de 31 te landen op Schiphol.

Na grote waarschijnlijkheid is dat mijn eennalaatste, danwelniet mijn laatste bericht. Ik hoop jullie allemaal in februari weer te spreken onder het genot van een drankje!

Cheers!

1. Suus:
    6 januari 2010
    Tot snel maar weer dan lieve Niek!
    Geniet er nog maar van en als je terug bent gaan we grieken en boarden :D!
    Kus